visszajelzés

Mennyi időnk van visszajelezni, mielőtt más ajánlatot fogad el a jelöltünk?

Az elmúlt években a munkaerőpiac jelentős átalakuláson ment keresztül Magyarországon, és ennek egyik legfontosabb következménye, hogy a munkaadóknak villámgyorsan kell reagálniuk, ha meg akarják szerezni a legjobb jelölteket. Legyen szó munkaerő-közvetítésről vagy -kölcsönzésről, a toborzási folyamatban a visszajelzés ideje kulcsfontosságú tényezővé vált. De vajon mennyi időnk van ténylegesen, mielőtt a jelöltünk más ajánlatot fogad el?

Az álláskeresők mindenhol azt olvassák és hallják, hogy érdemes időt, energiát és sokszor pénzt is fektetni az álláskeresésbe. Ennek ellenére sok esetben semmilyen visszajelzést nem kapnak a jelentkezésük után. A legnagyobb csalódást pedig az okozza számukra, ha eljutnak egy interjúig, de utána csend következik, és semmilyen visszajelzés nem érkezik. Ilyenkor természetesen elfogadják a másik lehetőséget, még akkor is, ha hajlandóak lennének egy kicsit várni. Ebben az esetben nemcsak az álláslehetőségről, hanem leginkább a cégről alakul ki negatív véleményük, amit jó esetben magukban tartanak, rosszabb esetben pedig másoknak is elmesélnek.

De vajon az álláskeresők sürgetik a dolgot, vagy valóban a cégek reagálnak túl lassan?

 

Visszajelzés a fizikai munkakörökben: gyors döntések a gyártósor mellett

A fizikai munkakörök, különösen a gyártási és termelési szektorban, gyakran azonnali cselekvést igényelnek. A magyar iparban, ahol a gyártósorok folyamatos működése létfontosságú, a munkaerőhiány súlyosan érintheti a termelékenységet. A toborzási szakemberek tudják, hogy ebben a szektorban a jelöltek ritkán várnak napokig a munkaadók döntésére. De miért is van ez így?

Az egyik fő ok a munkaerőpiaci kereslet és kínálat egyensúlyának felborulása. Magyarországon, különösen a Közép-Dunántúlon, Észak-Nyugaton és Észak-Alföldön, a gyártási szektor munkaerő-kereslete messze meghaladja a kínálatot. Emiatt a jelöltek, akik gyakran több ajánlat közül választhatnak, gyors döntéseket hoznak. Az ipari központokban, mint Győr, Debrecen vagy Kecskemét, a jelöltek mindössze 24-48 órán belül más ajánlatot fogadhatnak el, ha nem jön időben visszajelzés.

Javaslatunk:
A fizikai munkaköröknél a munkaadóknak az ajánlattétel után maximum 24 órán belül érdemes visszajelezniük. Ez a gyorsaság nemcsak a jelölt elnyerésének esélyét növeli, hanem azt is mutatja, hogy a vállalat hatékony és elkötelezett a megfelelő munkaerő megszerzése iránt.

 

Visszajelzés a szellemi munkakörökben: a döntések megfontoltabbak

A szellemi munkakörök esetében a helyzet valamivel bonyolultabb. Itt a jelöltek gyakran több időt szánnak a döntéshozatalra, mivel ezek a pozíciók általában komplexebb munkaköröket takarnak, és a jelöltek hosszú távú karrierlehetőségeket mérlegelnek. Az IT-szakemberek, mérnökök és más szellemi munkakörökben dolgozók esetében a piaci verseny szintén éles, de a döntéshozatali folyamat valamivel lassabb lehet.

Magyarországon a szellemi munkakörökben dolgozók körében az ajánlatok mérlegelése akár 72 órától egy hétig is eltarthat. Ez részben annak köszönhető, hogy ezek a jelöltek gyakran több ajánlatot is mérlegelnek, és részletesen átvizsgálják a munkaadó által kínált feltételeket, mint például a bér, a juttatások, a fejlődési lehetőségek és a vállalati kultúra.

Javaslatunk:
A szellemi munkakörök esetében a munkaadóknak maximum 48-72 órán belül érdemes visszajelzést adniuk. Az ajánlat részleteinek egyértelmű és átlátható kommunikációja különösen fontos, mivel ezek a jelöltek gyakran alaposan mérlegelnek, mielőtt elköteleződnek. Ha egy héten belül nem kapnak visszajelzést, nagy valószínűséggel más ajánlatot fognak elfogadni.

 

Az idő: hogyan gyorsítsuk fel a visszajelzést?

Előre készüljünk fel az interjúkra az értékelési pontokkal, amelyeket közben akár egy-egy számmal tudunk rögzíteni, és a fontosabb megjegyzéseket érdemes melléjük jegyzetelni. Így könnyebb osztályozni és összehasonlítani a jelölteket. Az interjúkat követően azonnal foglaljunk időt a naptárunkban, hogy elvégezhessük az értékelést. Ha már az interjú közben kiderül, hogy a jelölt nem fog megfelelni, ezt előremutató, empatikus módon jelezzük neki. Segítsük őket hasznos visszajelzésekkel is.

 

Tarnai Attila
Marketingvezető
Jobcapital