álláskeresési járadék 2024

Munkanélküli segély, minden, amit tudni kell róla 2024-ben

A munkanélküli segély, vagyis az álláskeresési járadék rendkívül fontos a munkanélküli álláskeresők számára. A változások és szabályozások ismerete elengedhetetlen ahhoz, hogy az álláskereső emberek a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban jussanak hozzá a nekik járó támogatásokhoz. Mi a munkanélküli segély igénylésének folyamata? Ki jogosult rá? Mennyi az összege? Blogunkban összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat ezzel kapcsolatban.

Ki számít álláskeresőnek?

Álláskeresőnek számít az a személy, aki rendelkezik a munkaviszony létesítéséhez szükséges feltételekkel, nem tanul nappali tagozaton, nem jogosult öregségi nyugdíjra, és nem részesül más, például megváltozott munkaképességűek számára nyújtható vagy rehabilitációs ellátásban.

Mi az a munkanélküli segély?

A munkanélküli segély – továbbiakban hivatalos nevén: Álláskeresési járadék – egy olyan pénzügyi támogatás, amelyet az állam biztosít azoknak a munkaképes korú személyeknek, akik munkanélküliek, de aktívan keresnek állást. Ez a támogatás segíti őket abban, hogy anyagi biztonságban tudják folytatni az álláskeresést. Az álláskeresési járadék jogosultságának feltételei általában magukban foglalják a korábbi munkaviszony meglétét, a bizonyos időtartamig történő biztosítási járulékfizetést, és hogy az érintett személy aktívan keres munkát és rendelkezésre áll a munkaerőpiac számára. Az ellátás összege és időtartama szintén változó, és általában a korábbi kereset, valamint a biztosítási időszak hossza alapján számítják ki.

Mekkora ez az összege?

Az álláskeresési járadék összege a folyósítás teljes időtartama alatt a járadékalap 60 százaléka, amely nem lehet magasabb a jogosultság kezdő napján hatályos kötelező legkisebb munkabér (minimálbér) napi összegénél. Ez 2024-ben napi 7733 forint.

Az összeg kiszámításához segítséget nyújt a Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat kalkulátora.

Ki jogosult az álláskeresési járadékra?

Az a magyar állampolgár, aki

  • regisztrált álláskereső,
  • az álláskeresővé válását megelőző három éven belül legalább 12 hónapig munkaviszonnyal, vagy járulékfizetési időszakkal rendelkezett,
  • munkát vállalna, de önálló álláskeresése nem volt eredményes, és számára az állami foglakoztatási szerv sem tud megfelelő munkahelyet felajánlani.

Az álláskereső nem állhat semmilyen foglalkoztatási jogviszonyban, különben nem jogosult az ellátásra.

Hogyan igényelhető az álláskeresési járadék?

Ahhoz, hogy igényelhessük, első körben mindenképpen regisztrálnunk kell magunkat álláskeresőként a lakcímünk szerint illetékes járási vagy fővárosi kerületi kormányhivatal foglalkoztatási osztályán. A nyilvántartásba vétel során a foglalkoztatási osztály megkísérel munkahelyet felajánlani, amennyiben viszont nem jár sikerrel, akkor kérelmezhető a segély az álláskereső részéről.

Erre több mód is van:

Az igényléshez szükséges dokumentumok és azok beszerzésének módja

A szabályok szerint a munkáltatóknak 2024. január elsejétől egy foglalkoztatási igazolást kell kiállítaniuk a munkaviszony megszűnésének esetén. Ezt megtehetik elektronikus és nyomtatott formában egyaránt. Ebben a dokumentumban megtalálhatóak összevonva a munkavállaló és a munkáltató adatait tartalmazó, és a jogviszony megszűnésekor kiadandó igazolások:

  • munkáltatói igazolás,
  • igazolás a tárgyévben levont és megfizetett nyugdíjjárulékról,
  • kilépő adatlap,
  • igazolólap az álláskeresési járadék és álláskeresési segély megállapításához,
  • nyilatkozat a fizetés nélküli szabadságok igénybevételéről,
  • igazolás a bírósági végzés alapján meghatározott tartási kötelezettségekről,
  • TB kiskönyv/OEP-igazolvány.

Amennyiben az álláskereső személy rendelkezik bankszámlaszámmal és a folyósítást arra kéri, az igénylés során arra, valamint személyes okmányaira (személyi igazolvány, lakcímkártya, TAJ-kártya, adókártya) is szüksége lesz.

Ha valaki vállalkozói tevékenységének megszüntetését követően válik álláskeresővé, nem szükséges arról igazolást benyújtania, mert annak bejelentését követően a foglalkoztatási osztály le tudja kérni ezt az információt a közhiteles nyilvántartásból.

Mi a teendő, ha külföldről hazaérkező álláskeresőről van szó?

Külföldről hazaérkező álláskereső esetében az U1 igazolást (munkaviszony igazolás a más tagállambeli álláskeresési ellátás megállapításához) is be kell nyújtani. Erről részletesebb információk itt találhatók.

Mennyi ideig folyósítható a munkanélküli segély?

A járadék folyósításának leghosszabb időtartama 90 nap, azaz 3 hónap. Ezen időtartam alatt az álláskereső személy Társadalombiztosítási ellátásra jogosult.

Az az álláskereső, aki 5 évvel az öregségi nyugdíjkorhatár betöltése előtt áll és korábban részesült álláskeresési járadékban, álláskeresési segélyt kaphat.

 

Az álláskeresés egyedül ritkán egyszerű feladat, így az álláskeresőknek azt javasolnánk, már az elején vegyék fel a kapcsolatot munkaerő-közvetítő céggel. Ennek több fontos oka is van:

  • az álláskeresők számára minden szolgáltatás teljesen díjmentes,
  • támogatást nyújtanak az állásinterjúra való felkészülésben,
  • segítenek önéletrajzot készíteni,
  • olyan álláslehetőségeket kínálnak a jelölteknek, mely teljes mértékben passzol elvárásaikhoz, végzettségükhöz, tapasztalataikhoz,
  • hozzájuk beregisztrálva olyan álláslehetőségeket is elér, melyek lehet, hogy nincsenek és nem is lesznek meghirdetve,
  • az adatbázisukba bekerülve önéletrajza dolgozik Ön helyett is,
  • az önéletrajza mellett egy egész csapat dolgozik még az álláskeresésén.

 

Forrás:

https://nfsz.munka.hu/cikk/78/Ki_jogosult_allaskeresesi_jaradekra

https://bank360.hu/munkanelkuli-segely-allaskeresesi-jaradek