Egy pszichológus mesél embereknek egy esettanulmányt.

Esettanulmányok a pszichoszociális kockázatértékelésre

Esettanulmányok a valóságból. Nézzünk meg szakértőnk által három esettanulmányt, ami konkrétan megmutatja, hogy milyen hatásai vannak egy jól elkészített pszichoszociális kockázatértékelésnek és az ahhoz társított akciótervnek.

1. A törvény kötelez…

 

A vezetőség kezdetben csak formális okokból kérte a felmérést, mert ez a törvényi kötelezettségük. Az eredmények azonban komoly pszichoszociális kockázatokat tártak fel, különösen a termelési telephelyen. A munkatársak közérzetét érintő problémák a vállalat teljesítményére is hatással voltak: magas fluktuáció, hiányzások és balesetek.

Vezetői szintű probléma

A csoport- és műszakvezetők viselkedése különösen kiemelkedő problémaként jelent meg. A munkatársak úgy érezték, hogy nem bánnak velük tisztelettel, és a verbális bántalmazás, valamint a diszkrimináció is gyakori volt a cégnél. E kockázat jelzését követően a vezető homokba dugta a fejét és nem foglalkozott vele.

A változás útja

Három év elmúltával a cég újra megkereste a pszichoszociális kockázatértékelés elvégzésére. A vezetőség közben változtatásokat eszközölt, mert pár hónap után rájöttek, hogy tarthatatlan az állapot. Megoldás volt, hogy új szempontok alapján választották ki a vezetőket és támogatták őket fejlődésükben. A kommunikációra és konfliktuskezelésre is nagy hangsúlyt fektettek.

Eredmények és tanulságok

A második felmérés eredményei ezen változtatások következtében pozitívak voltak. A korábbi problémák eltűntek, és a vezetőkkel kapcsolatos panaszok is megszűntek.

A tanulság? Soha nem késő változtatni, és a megfelelő lépésekkel komoly eredményeket lehet elérni.

 

2. Közigazgatási sikertörténet

 

Egy szervezetnél, mely igazgatóságokból áll, pszichoszociális kockázatértékelést végzett szakértőnk. A részvételi arány pedig több, mint 80% volt, ami kifejezetten jónak számít.

A nagy kép

A teljes szervezetet átfogó elemzés során négy kritikus területet azonosított: váratlan helyzetek, pihenőidő hiánya, kiszámíthatatlan munkaidő és a gyakori félbeszakítások. De nem állt meg itt! Az igazgatóságok szerinti bontásban is megnézte, hol vannak a legnagyobb kihívások.

Félbeszakítási KO

Egyik igazgatóságnál a kockázatok közül a félbeszakítások száma kiugróan nagy volt. A munkatársaknak esélyük sem volt belemélyedni a feladataikba és így ellehetetlenült az értelmes munkavégzés.

A megoldás? Adminisztratív változások, mint a fogadóórák és az email-mentes időszakok.
Az eredmény? Boldogabb munkatársak és kisebb fluktuáció.

Kiszámíthatatlan kihívások

Egy másik igazgatóságnál a váratlan helyzetek voltak a fő kihívások. Ezek érintették mind a munkaidőt, mind a munkavégzés helyszínét, mind a munka jellegét. Azonban az is megmutatkozott, hogy ez egy olyan adottsága ennek részlegnek, amin nem lehetett változtatni, mert ezek a munkakörök ilyen adottságokkal bírnak.

Itt a megoldás a kiválasztásban rejlett: olyan munkatársakat kerestünk, akik rugalmasak és jól bírják a váratlan helyzeteket, valamint az átcsoportosításban.

 

3. Karrierista pénzügyi szektor

 

Egy pezsgő, pénzügyi szolgáltatásokkal foglalkozó startupnál kockázatértékelést végzett szakértőnk. A cél az volt, hogy megismerje a csapatot és feltárja a rejtett kockázatokat.

A csapat általános képe

A vállalatnál több mint 250 emberrel beszélt, és az eredmények igazán pozitívak voltak. A vezetőség odafigyelt a csapatra, és a pszichoszociális kockázatok szinte észrevehetetlenek voltak.

A rejtett kihívások

Néhány munkatárs mégis feszültséget érzett, de nem volt könnyű azonosítani. A mélyebb elemzés során kiderült, hogy a 3-4 éve a cégnél dolgozó, fiatal, 30 év körüli diplomások érezték úgy, hogy a karrierlehetőségeik beszűkültek. Miért? A vállalat gyors növekedése miatt a vezetői pozíciók limitáltak voltak.

Reakció a kockázatokra

A HR csapat kreatívan reagált: szakértői karrierutakat hoztak létre, amelyek presztízzsel és jobb feltételekkel jártak. Ezzel sok munkatárs elégedettsége nőtt, hiszen a viszonylag nagy számban lévő karrier centrikus munkatársnak lehetősége volt egy-egy terület specialistájává, majd vezetőjévé válni. Emellett a toborzási folyamatban is változtatásokat eszközöltek, hogy az új munkatársak jövőképe jobban illeszkedjen a vállalati realitáshoz.

 

 

Tehát egy szakember által összeállított pszichoszociális kockázatértékelés nem csak a problémákat tárja fel, hanem konkrét, költséghatékony akciótervet is kínál!

 

Kérd ajánlatunkat ha felkeltette érdeklődésed a pszichoszociális kockázatértékelés!