Toborzási technikák

Hatékony toborzási technikák 2023-ban

Az idei létszámterved eléréséhez szükséged lesz egy jó toborzási stratégiára. Korábban írtunk a toborzási stratégia felépítéséről már és ha szeretnéd, hogy ez a lehető leghatékonyabb legyen, akkor mutatunk pár alap, haladó és profi szintű toborzási technikát. Amennyiben bármelyik illeszkedik a toborzási stratégiádba, akkor azt építsd be a keresési folyamataitokba!

Alapszintű toborzási technikák

 

Új kolléga vagy kinevelsz valakit?

Ezt már a legelején fontos eldönteni. Manapság vannak pozíciók, ahol a jó munkaerőért óriási verseny van. Sokszor hónapok alatt sem kapnak a cégek új jelentkezőt vagy épp ők várnak rengeteget a tökéletesre.

Ennyi idő alatt azonban bőven kinevelhető házon belül egy kolléga, akinek a helyére elképzelhető, hogy könnyebben lehet új munkatársat felvenni.

Ez nagyfokú rugalmasságot jelent, ami a jövőben hatalmas versenyelőny lesz a munkaerőpiacon.

Álláshirdetések megfogalmazása


Ahogy a google algoritmusa a jó tartalmakat, úgy az emberek is a jó álláshirdetéseket részesítik előnyben. Főleg igaz a jó munkaerőre, hogy a rossz hirdetésre nem jelentkeznek…miért tennék?

A toborzás központi része az álláshirdetés, ezért próbálj meg kiszakadni a megszokott unalmas hirdetési szövegekből és tanuld meg jól megírni azokat. A LinkedInen, a Facebookon, a Googleben, az állásportálokon hihetetlen előnyhöz juttat még mindig az, ha izgalmasan és figyelemfelkeltően fogalmazod meg az álláshirdetéseidet.

Az álláshirdetés megírását nem szabad félválról venni, mert az összes toborzási felület hatékonysága ettől függ!

Mit kérsz a jelentkezéshez és mit nem?


Képzeld el, hogy egy ügyintézéskor be kell menned valahova 4-5 féle dokumentummal, amit előtte össze kell állítanod. Most azt képzeld el, hogy a telefonodon pár adat megadásával elintézed ugyan ezt. Melyiket választod?

Az álláskeresők esetében fontos, hogy a toborzási stratégiában meghatározott célközönségnél tisztában legyünk azzal, hogy mennyire elérhetőek a munkaerőpiacon. Ha jelen vannak és mozgolódnak, akkor könnyebben kérsz CV-t és akár még motivációs levelet is. Azonban ha úgy kell elcsábítani a konkurenciától vagy más vállalkozástól, akkor ő nem fog az estéjéből órákat lefaragni, hogy frissítgesse az önéletrajzát miután elment fotóshoz, lefordítsa angolra és összeállítsa a motivációs levelét.

Általános trend az, hogy az emberek a céljukat a lehető legkevesebb kattintással érjék el. Ez a vezetőknek, toborzóknak jóval több munkát jelent, de legalább lesz kiből válogatni.

Social media


Az talán egyértelmű már mindenkinek, hogy a közösségi médiában mennyire fontos jelen lenni és az álláshirdetéseinket ott is megosztani. Azonban a cégek jelentős része ezt nem jól teszi. Mire kell figyelned mindenképpen?

  • felvezető szövegre (izgalmas, érdekes)
  • kreatív (főleg videó, állítsa meg a görgetést)
  • A platform algoritmusa által támogatott formában jelenítsd meg a hirdetéseid
  • Legyen stratégiád arra, hogy miként terjeszted, mert egy sima posztot az algoritmus nem fogja sok embernek megmutatni.

Konkurencia figyelése


Írd össze, hogy kik a versenytársaid és azokat is, akiktől jelölteket vársz. Majd nézz rá a toborzásukra és elemezd is azt. Fontos, hogy ha közös tóban halásztok, akkor te fogd ki a többet, szebbet, nagyobbat.

Javasoljuk, hogy ha iparágon kívül van olyan cég, akinek valamiért megfog a kommunikációja, akkor nézz rá az ő álláshirdetéseikre és inspirálódj abból is.

Miket érdemes pl. megnézned?
– Milyen a karrier oldaluk?
– Milyen a hirdetés szövegezése és kreatívja?
– Milyen automatikus folyamatokat építenek a jelentkezésbe?
– Milyen csatornákat használnak a toborzásra?
– Van-e külön toborzási célra használt saját felületük?
– Hol és hogyan hirdetnek pénzért és ingyen?
– …..

Ha ezek az infók megvannak, akkor már csak le kell szűrnöd, hogy a te célközönséged eléréséhez mit kell használnod és csináld jobban, mint a versenytársaid.

Új állásportálok


Állásportálok között lényeges különbségek vannak és nem csak árban. Érdemes átnézned azt, hogy a célközönségedet melyik oldalon éred el a leginkább. Pályakezdőt, IT-st, szakmunkást,… keresel? Mindegyiknek megvan a maga felülete, ahol jobban eléred őket. A karriertrend.hu összegyűjtött néhány portált egy rövid leírással, hogy megkönnyítse a vállalkozások dolgát: https://karriertrend.hu/allasportalok/

Networking


Főleg a magasabban kvalifikált jelöltek toborzásánál hatékony, ha networking-et használod. Rendezvényeken való ismerkedés, kapcsolati háló kihasználása hamar eredményt tud hozni ebben az esetben. A közvetítő cégekkel való együttműködés ezért is lehet hatékony, hiszen mi az év minden napján a célcsoporttal network-ölünk és a kapcsolati hálónk jóval kiterjedtebb tud lenni ha jelöltek érdekelté tétele a cél.

Mobilra optimalizálva

Ez már évek óta elengedhetetlen. Elsősorban mobilon nézd át a folyamataidat és mindent optimalizálj, mert a legtöbben mobilról fognak érkezni a felületeidre.

Haladó toborzási technikák

 

Ajánlási rendszer

Bizonyítottan a leghatásosabb toborzási módszer volt és lesz, hiszen a legnagyobb bizalmat ez építi fel a jelöltekben. Ha gyorsan növekedsz, sűrűn toborzol munkatársat, akkor érdemes kipíteni egy ajánlási rendszert, amellyel a munkatársaid networkjét éred el.

Reakció időn való javítás

A jelentkezők TOP3 problémája között van már évtizedek óta, hogy nem kapnak időben, vagy egyáltalán visszajelzést a pályázásukról. Ha a folyamatban a lehető legkevesebbet pattog nálad a labda, akkor szuper, ha sokat, akkor javítani kell rajta.

Belső toborzás

Egyre többször előfordul, hogy bizonyos munkakörökbe hónapok alatt sem lehet megtalálni a megfelelő jelöltet. Ilyenkor érdemes elgondolkodni, hogy belülről képzel ki valakit és az ő helyére keresel új kollégát. Természetesen ilyenkor a képzéssel is kell foglalkozni, de talán előbb kapod meg a szakembert, mintha várnál a tökéletesre.

Toborzó rendezvények

Szintén azoknak való ez a toborzási módszer, akik nagyobb létszámban vesznek fel munkatársakat. A toborzó rendezvények skálája hatalmas, ezért válaszd ki a büdzsédnek megfelelőt. Csinálhatsz nyílt napokat, meetup-okat, szakmai versenyeket, helyi állásbörzéken való megjelenés, de ha a költségvetés engedi és a célközönségetek ott megtalálható, akkor országos börzék és nagy fesztiválok is alkalmasak lehetnek a toborzásra.

PPC

Ez egy szakma. Lehet vele próbálkozni vezetőként vagy a cég munkatársaként, de jobb, ha marketing szakemberre bízod. A fizetett hirdetések uralják a közösségi médiát és a kereső oldalakat, így ez elengedhetetlen, hogy a toborzási stratégia része legyen. Ha nincs PPC specialista marketinges munkatársad, akkor érdemes munkaerő-közvetítőknél kopogtatni segítségért vagy ha ez valamiért nem jön össze akkor marketing ügynökségeknél, de fontos, hogy kérj toborzással célú referenciát.

Sourcing


Ugorj fejest a sourcingba, hogy a lehető legtöbb és legjobb jelöltet tudd megszólítani. Szuper ötlet pl. ha elmondod a kollégáidnak, hogy mi a cél és ők pedig mondják el, hogy milyen szakmai felületeket olvasnak, milyen csoportokban vannak, hol tájékozódnak.

Profi toborzási technikák

 

Direkt keresés

Ehhez a technikához komoly HR és piaci ismeretekre van szükség. A már említett technikák kombinálásával érünk el olyan embereket, akik egyáltalán nem gondolkoznak álláskeresésen. Főként közép- és felsővezetői pozíciókra, illetve esetenként specialistákat szoktunk így keresni.

Tartalommarketing stratégia toborzási fókusszal

A toborzás egyik legmagasabb szintje, ha egy ilyen stratégiával rendelkezünk, hiszen ez rendkívül idő, pénz és szakértelem igényes terület. Egy jól felépített stratégiában olyan tartalmakat állítunk elő, ami a célközönségünket érdekli, megfogja és további kattintásokra ösztönzi, mely folyamat végén a boldogan nyomja meg a jelentkezem gombot.
Ehhez a marketingesnek, a HR-esnek és a terület vezetőjének, de sok esetben az ügyvezetőnek is együtt kell működnie, de a végén szinte garantált a siker.

 

A megfelelő munkatárs megtalálásához és kiválasztásához a legtöbb esetben nem elegendő egy toborzási technikát alkalmazni. A sikerességet minden esetben az határozza meg, hogy a célközönséghez passzoló módon, felületen, formában válasszunk a technikák közül.

Extra gyorsan változnak a módszerek és a technikák, ezért a toborzási tudás aktualizálása szinte havi feladattá vált. A mesterséges intelligencia térnyerése pedig exponenciálisan felgyorsítja a közeljövőben ezt a folyamatot.

Amennyiben nem rendelkezik a céged HR osztállyal, akkor mindenképpen javasoljuk, hogy vedd fel a kapcsolatot velünk vagy más hozzáértő HR tanácsadó céggel, mert napi szinten ezekkel a technikákkal élünk és folyamatosan fejlesztjük magunkat.

 

Tarnai Attila
Értékesítési és marketing vezető
Jobcapital