5 tipp a hatékony toborzásmarketinghez

Toborzásmarketinggel felturbózva?

A toborzás egyre inkább az online térbe helyeződik át. Most már nem elég, ha az évekkel ezelőtt berögződött és megszokott módszereket használod. Korábban elég volt feltölteni egy álláshirdetést valamelyik nagyobb állásportálra és hatradőlve várhattuk a jobbnál jobb jelentkezőket. A trend megfordult, most már a munkáltatók versengenek a legképzettebb és legtehetségesebb munkaerőért, szóval neked is nyitnod kell az új lehetőségek felé. Az egyik ilyen, ami mára már kihagyhatatlan egy kiválasztásnál a toborzásmarketing. Ez egy teljesen új és különálló szakma, amit a HR-esek és toborzók nem fognak tudni teljes értékűen magukra vállalni.

Akár HR-es, akár cégvezető vagy, ez az írás neked szól, ha:

nem találsz megfelelő embert a céghez

az álláshirdetéseidben csak felsorolod a feladatokat és az elvárásokat

nem használod a Facebookot toborzásra

nem használod a Google-t toborzásra

nem futtatsz fizetett hirdetéseket a fent említett platformokon

nem fektetsz kellő energiát a hirdetés összképére

 

Milyen toborzásmarketing eszközöket használj a jobb eredményekért?

Social media: Kiteszitek az aktuális állásokat a Facebook oldalra? Már ezzel előrébb jártok a cégek jó részénél. De van néhány tippünk, amivel nagyobb elérést és több jelentkezőt szerezhettek. Az egyik legfontosabb, hogy kérd meg a munkatársakat, hogy kedveljék a bejegyzéseket. Ha hozzá is szólnak az még jobb. Az algoritmus figyeli az interakciókat és a hozzászólásokat a különböző posztokra, így nagyobb eséllyel jelennek meg a felhasználók hírfolyamán. Érdemes előre megtervezni, hogy mikor teszed ki a hirdetést. A délelőtti/kora délutáni posztolás általában magasabb elérést hoz, mint egy késő esti.

Ezen felül a bejegyzéshez tartozó kép és szöveg is befolyásolja az elérést. Legyen figyelemfelkeltő, izgalmas és egyben tartalmas. Plusz figyelj a minőségre is! Felejtsd el az elvárások/feladatok/juttatások felsorolását. Légy kreatív, fogalmazd meg teljes mondatokban a szöveget. Hidd el, a munkavállalóknak is tetszeni fog, ráadásul sokkal jobban megmarad bennük a hirdetés.

Viszont, amivel leginkább eljuttathatod az emberekhez a hirdetést teljesen ingyen, azok a megosztások. Itt nem arra gondolunk, hogy oszd meg az ismerőseiddel a saját idővonaladon. Természetesen az is egy jó megoldás, de rengeteg olyan Facebook csoport van, melyekben konkrét szakemberek keresnek állást. Szinte minden szakmának van legalább 10 munkakereséssel foglalkozó csoportja. Lépj be ezekbe és oszd meg a tagokkal a nyitott pozícióidat. Több tízszeres elérést generálhatsz ezzel az egyszerű egy gyors lépéssel.

A social mediat használhatod employer brandingre, viszont az önmagában egy elég terjedelmes és téma és hosszú folyamat, így egy külön blogbejegyzésben fogunk írni róla. Most maradunk a gyorsan/azonnal megvalósítható toborzásmarketing eszközöknél.

 

Célzott hirdetések: A social media fizetett hirdetések legnagyobb előnye, hogy be tudod állítani a célcsoportodat. A Facebook és a Google lehetővé teszi, hogy csak azok azoknak az embereknek jelenjenek meg a hirdetések, akik relevánsak neked a pozícióra.

De mi a különbség a kettő közt?

A Google-nél keresési kulcsszavak alapján tudunk hirdetéseket megjeleníteni a felhasználóknak. Csak abban az esetben látják az emberek, ha az általunk beállított kulcsszavak valamelyikére keresnek. Pl.: Ha hegesztőt szeretnél felvenni és beállítod a hegesztő állás kifejezést, akkor meg fog jelenni az álláshirdetésed a keresésnél. Viszont, ha valaki arra keres, hogy cnc állások, akkor már nem.

Ráadásul a Google-nél csak a kattintások után kell fizetni, így tényleg csak a potenciális érdeklődők kerülnek pénzbe. Ez az egyik legnagyobb előnye a platformnak.

Milyen egyszerűbb célzási lehetőségek állnak rendelkezésedre a beállításoknál?

  • Helyspecifikus célzás: Földrajzi hely szerint kiválaszthatod, hogy hol jelenjenek meg a hirdetések.
  • Készülésspecifikus célzás: Beállíthatod, hogy csak számítógépen, vagy csak mobilon szeretnél hirdetni.
  • Időspecifikus célzás: A nap mely részeiben legyen aktív a hirdetés.
  • Érdeklődésspecifikus alapú célzás: Adott témával vagy iparággal kapcsolatos érdeklődésű embereknek jelenlen meg a hirdetés.
  • Demográfiai célzás: Pl.: kor, nem, életmód

 

Ezen kívül számos haladóbb célzási és hirdetési lehetőség van a Google-nél, viszont azoknak a beállítása több elméleti tudást és gyakorlatot igényel. Ahhoz, hogy az érdeklődők jelentkezőkké váljanak, szükséged lesz egy weboldalra vagy landing oldalra, ahol részletesebben leírod az állás részleteit és lehetőséget biztosítasz az önéletrajzuk elküldésére.

 

A Facebookon a felhasználók nem keresnek az adott pillanatban munkát. A hírfolyamukban jelenik meg az álláshirdetés, ami jó esetben nem tűnik ki a többi tartalom közül. Ennek érdekében rengeteg célzási lehetőség biztosított a hirdetőknek, ami alapján tűpontosan be lehet állítani a célcsoportot. Sajnos az álláshirdetés speciális hirdetéskategóriába esik, így csak a töredéke érhető el a szűrési lehetőségeknek. A diszkrimináció elkerülésének érdekében nem lehet nem, kor, végzettség, pontos földrajzi hely és egyéb személyesebb információk alapján célozni. Néhány érdeklődési kör beállítható, de ezekkel sokkal nehezebb jól behatárolni a célközönséget. Ez drágább hirdetési költséget eredményez, illetve több irreleváns jelentkező érkezhet.

Facebookon a következő típusú hirdetések a legalkalmasabbak toborzásra:

  • Forgalom típusú kampányok: A weboldaladra irányíthatod az érdeklődőket. Itt szintén szükséges egy olyan oldal, ahol lehetőség van a jelentkezésre.
  • Érdeklődő típusú kampányok: Azonnali űrlapot állíthatsz be, ahol elküldhetik egyből a jelentkezésüket.

 

A Facebooknál is számos haladó beállítás lehetséges, melyek segítségével újra megjelenhetsz azoknak a felhasználóknak, akik jártak a weboldaladon vagy kedvelték a bejegyzéseidet, esetleg hozzá is szóltak. Viszont ezeknek a működéséhez is online marketing szakember segítsége szükséges. Az alapszintű hirdetési lehetőségeket szinte bárki be tudja állítani, jó eséllyel érdeklődőt is fog eredményezni. Viszont a nehezebb pozícióknál (pl.: IT/Mérnök/Vezető) szükséges a komolyabb és összetettebb hirdetési stratégia megtervezése és beállítása.

Sorolhatnánk még a social media platformokat és a toborzásmarketing lehetőségeket, ahol megtalálhatod a legújabb embert a céghez, de lássuk be, már ez a kettő is kiteszi egy munkatársad szinte teljes napját/pozíció. Ráadásul az, hogy valaki megcsinálja még nem jelenti azt, hogy jó is lesz. A toborzásmarketing egy olyan szakirány a marketingen belül, amit nem lehet egyik pillanatról a másikra elsajátítani. Egy tapasztalt marketingszakembernek is meg kell ismerni a sajátosságokat és elsajátítani a valóban konvertáló eszközök használatát. Ha új munkaerőre van szükséged, de már régóta nem találod az igazit, vedd fel velünk a kapcsolatot! Segítünk megtalálni a tökéletes munkatársat.

Érdekelnek a hatékony toborzási technikák? Ebben a blogbejegyzésünkben írtunk róluk.