AI a toborzásban – 2024
A 2024-es munkaerőpiaci trendek komoly feladat elé állítják idén is a szereplőket. Ebben az évben is elmondható lesz, hogy a külföldi munkavállalók, új technológiák és különböző „taktikák” fogják formálni és irányítani a munkaerőpiaci trendeket.
Természetesen senki nem látja előre a jövőt, de kutatások, tapasztalatok és a piaci mutatók azért árulkodóak lehetnek és világosabbá válnak az irányok előttünk. Akár munkavállaló vagy munkáltató szemszögből nézzük, fontos, hogy a trendekkel együtt vagy akár a trendek előtt lépkedjünk, ha munkaerőpiaci szereplők vagyunk.
5 TREND A 2024-ES ÉVBŐL, AMIT MUNKAERŐ-KÖZVETÍTŐ, FEJVADÁSZ CÉGKÉNT KIEMELTEN FONTOSNAK TARTUNK A MAGYAR PIACON:
- TREND #1 – AI az álláskeresésben
- TREND #2 – AI és a toborzás
- TREND #3 – Pályakezdők alkalmazása
- TREND #4 – Készség és kompetencia alapú toborzás
- TREND #5 – Munkavégzés helye
Ebben a cikkben a mesterséges intelligencia és a toborzás 2024-es trendjéről írunk:
TREND #2 – AI a toborzásban
Az AI-technológiák bővülése, minőségi javulása olyan lehetőségeket nyit meg, amelyek korábban elképzelhetetlenek voltak, és ezek a változások a toborzás világában is érezhetőek. Lássuk, miként változtatja meg az AI a játékszabályokat, és hogyan használhatják ezt ki a HR szakemberek és cégvezetők.
Automatizált önéletrajz szűrés
Az önéletrajzok automatizált szűrése az egyik leggyakoribb módja az AI alkalmazásának a toborzásban. Olyan AI-megoldások, mint például a HireVue, képesek a természetes nyelvfeldolgozás (NLP) és gépi tanulás (ML) segítségével értelmezni és értékelni a jelöltek önéletrajzait. Ez nemcsak időt takarít meg, hanem csökkenti az előítéleteket is, lehetővé téve a legmegfelelőbb jelöltek gyors azonosítását.
Interjúk újraértelmezése
A jelöltek interjúinak AI-alapú elemzése új távlatokat nyit a toborzásban. Pl. az IBM Watson által használt beszéd- és arcfelismerő technológiák lehetővé teszik a jelöltek érzelmeinek és nonverbális kommunikációs jeleinek objektív értékelését. Ezáltal a toborzók mélyebb betekintést nyerhetnek a jelölt kommunikációs képességeibe és személyiségjegyeibe.
Természetesen ezt az AI-t csak néhány pozícióhoz javasoljuk, ahol indokolt lehet így is megfigyelni a jelölteket.
Virtuális asszisztensek
A toborzás egyik legidőigényesebb része, amikor az általános érdeklődőkkel, a pozíciókra nem alkalmas jelentkezőkkel kell felvenni a kapcsolatot. Kapacitásainkat tudjuk bővíteni az AI által biztosított virtuális asszisztensekkel.
A chatbotok és virtuális asszisztensek, mint például a XOR, forradalmasítják a jelöltekkel való kommunikációt. Ezek az AI-alapú rendszerek folyamatosan, 0-24-ben elérhetőek, képesek automatizált válaszokat adni a gyakori kérdésekre, így a jelentkezők jóval gyorsabban kapnak válaszokat a kérdéseikre. Ez jelentősen egyszerűsíti a toborzási folyamatot.
Léteznek olyan AI-ok is, amelyek akár offline módban a saját anyagainkra megtanítva tud nekünk pl. ChatGPT eszköztárával segíteni, dolgozni.
Prediktív elemzés
Az AI képes előre jelezni a jelöltek teljesítményét és illeszkedését a vállalati kultúrához. A PredictiveHire például olyan prediktív modellezést alkalmaz, ami segít a toborzóknak megbecsülni, hogy a jelölt milyen hatással lehet a szervezet teljesítményére.
Személyre szabott állásajánlatok
Az LLM, NLP és ML alapú személyre szabott ajánlórendszerek, mint amilyen ChatGPT vagy a Textio, segítenek a toborzóknak abban, hogy releváns és vonzó állásajánlatokat készítsenek a jelöltek számára.
Munkaerőpiaci trendek
A munkaerőpiaci trendek és igények elemzése kulcsfontosságú a hatékony toborzási stratégia kialakításához. Ebben segíthetnek a Big Data elemzésre specializált AI megoldások, mint például a LinkedIn Talent Insights. Amennyiben hozzáértő által írt promptokkal tudjuk ellátni a ChatGPT 4 vagy a Bing AI-unkat, akkor kifejezetten érdekes és hasznos infókkal tudnak ellátni bennünket azok is.
Automatizált jelentéskészítés
Az adatvizualizációt és riportkészítés automatizálását kínáló szolgáltatások, lehetővé teszik a toborzók számára, hogy gyorsan és hatékonyan értékeljék a toborzási folyamatokat és teljesítményüket.
A toborzásban is kifejezetten fontos, hogy gyorsan reagáljuk le a piaci igényeket és változásokat. A hatékonyságnövelés mellett még számos előnye lehet az AI által támogatott toborzásnak. Ilyen például az előítéletmentesebb, inkluzívabb döntések támogatása.
A toborzási stratégia fontosságáról itt írtunk korábban.
Tarnai Attila
Marketing vezető
Jobcapital